tisdag 29 juni 2010

Ingen semester för dödsjuka

Eftersom min endokrindoktor hastat iväg på semester ringde en annan doktor (efter påtryckningar från mamma) från Astid Lindgrens Barnsjukhus. Efter att ha läst mina journalanteckningar började han resonera kring att höja Florinef-dosen (en av mina tidigare mediciner). -"Höja? svarar mamma. Den medicinen har vi ju tagit bort, det ordinerades av din kollega förra veckan. Finns ingen journalanteckning på det samtal vi hade den 24 juni?" Nej, det finns det inte. - "Vi sätter in medicinerna igen" säger min nya doktor. Ny vikt, nya prover, nytt blodtryck nästa vecka. Mamma ställer frågor - den ena mer jobbig än den andra. Doktorn pratar snabbare och snabbare. Till slut säger doktorn: - "Alltså, jag är praktiskt taget redan på semester. Ta dina frågor med endokrindoktorn på Gotland nästa vecka. Jag skickar remiss idag." Underbart att Sverige har så fin sjukvård under kvällar, helger och semestertider. Vi förstår att även läkare går på semester, men det finns väl ändå gränser för hur familjer med dödssjuka barn samt gränslösa svårigheter kan bli bemötta. Eller?

2 kommentarer:

mamma till lille e sa...

Usch, det låter inget vidare Freja... tänker på er och önskar att samordningen kunde fungerat bättre... Tur att du har en mamma som orkar stå på sig och ställa de jobbiga frågorna!
Kram

Anonym sa...

Hej Freja! Följer din blogg varje dag sen en lång tid tillbaka, men nu är det väldigt längesen du hördes av. Vad har hänt?? Blir ju jätteorolig för dig...