torsdag 20 maj 2010

Osmolalitet

Osmolalitet är ett mått på hur mycket vätska en partikel binder till sig. Denna förmåga påverkar vätsketransporten genom cellmembran. Proverna som togs igår visar att min osmolalitet i blodet är normal men min osmolalitet i urinen är lägre än förväntat. Osmolalitet i urin är framför allt ett mått på njurarnas kvarvarande förmåga att koncentrera urin. Kan det vara så att sjukdomen börjar förstöra min njurar?

Vi har länge anat att något varit fel eftersom jag ofta är torr om läpparna och verkar törstig trots att jag får i mig tillräckligt med vätska och kissar massor. Vi har tagit upp frågan med sjukhuset flera gånger tidigare men ingen har varken haft några goda råd eller brytt sig om att utreda frågan vidare. Hoppas verkligen att det finns något att göra om provsvaren stämmer.

Idag har vi kopplat bort syrgasen och droppet. Kolla min syresättning(100) och puls (109) på bilden. Jag är fortfarande väldigt trött men det får man lov att vara när kroppen slåss för livet.


Om en stund skall jag få lov att gå ut på en promenad med mamma och pappa i friska luften. Så härligt det ska bli. Det är verkligen en helt annan värld utanför sjukhusets väggar.

Inga kommentarer: