onsdag 28 juli 2010

Nässelutslag

Idag fick jag plötsligt otäcka utslag på huden. Först trodde mamma att jag blivit bränd av en ovanligt aggressiv humla. Under dagen märkte vi dock att förflyttade sig runt om på kroppen - utslagen liksom kom och gick. Vid öronen, på halsen, på bröstet och magen, på benen, på rumpan - överallt men på olika ställen vid olika tillfällen. Väldigt obehagliga! Efter samtal med sjukvårdsrådgivningen fick jag en tid på vårdcentralen i Visby men hamnade slutligen på akuten och barnläkarjouren i alla fall. Tänk att omvägar alltid skall vara nödvändiga.


Doktorn kunde snabbt konstatera att jag har fått nässelutslag. En vanlig åkomma men frågan kvarstår ändock - varför? Inget högt CRP. Negativa virustest. Jag har fått en extra kick med kortison och antihistamin. Imorgon vill doktorn ha tillbaka mig på uppföljning - hoppas han kan lura ut något svar tills dess. I skrivande stund mår jag ganska OK. Utslagen har lagt sig en aning och jag har somnat gott hemma i min säng. Nu hoppas jag på en god natts sömn för det behöver jag verkligen inför morgondagens sjukhusdag. Kram och godnatt!

1 kommentar:

miOmolly sa...

Men lilla Frejis, undrar varför man får såna där helt onödig utslag som man inte ens vet vad dom kommer från?? Humlor, vattenkoppor, myggor vet man ju i alla fall vad det är... Hoppas det inte gör ont eller kliar och hoppas att dom försvinner fort!
Skönt för dig att ni fortfarande är kvar på Gotland=) Solen kommer snart tillbaka, det har jag beställt åt er=) Kramis