måndag 20 april 2009

Binjuren

En doktor från KS ringde precis. Mamma och pappa har under en tid funderat över varför jag har feber så ofta. Mamma har lyft frågan med sjukhuset och efterfrågat ifall det kan vara binjuren som spökar. Binjuresvikt är ett av våra största skräckscenarion. Många Zellwegerbarn dör i onödan då läkarna inte alltid har koll på detta. Helgi lyssnade och skickade en remiss till Endokrinologerna.

Binjuresvikt kan vara ytterst allvarligt om jag skulle få en infektion. Då producerar inte kroppen kortisol på korrekt sätt och en infektion skulle kunna innebära livsfara för mig.

Idag ringde en endokrin-doktor till mamma och han ville gärna göra en ACTH-belastning redan på onsdag. Vid en närmare titt på proverna som togs i juni förra året kan en eventuell rubbning tydas. Redan i juni förra året?!!! Mina provsvar ser OK ut men vid en närmare titt såg det ut som om jag kompenserade på något sätt. Så ställde mamma frågan om mina dagliga febertoppar kan bero på att binjuren inte mår bra. Svaret blev; "-Det kan det absolut göra. Det skulle nog kunna vara så att Freja skulle må bättre av att äta kortison".

Varför uppmärksammas inte detta förrän vi tjatar på dom? Förhoppningsvis får vi tid för provtagning redan under nästa vecka. Helst hoppas vi på att vi alla har fel och vi hoppas innerligt att jag inte blir sjuk under denna vecka.

Inga kommentarer: