måndag 12 januari 2009

Älskade tå

I april förra året när jag låg inne på avdelning Q82 på ALB så blev min ena stortå hårt åtgången. En av sköterskorna satte fast den s.k. "proben" till saturations- och pulsmätaren alldeles, alldeles för hårt på min lilla tå och nattpersonalen brydde sig inte om att ta bort den - fastän de inte använde den på hela natten. Dagen efter när mamma såg hur hårt den satt så tog hon genast bort den... men då hade lilla tossingen redan fått sig en ordentlig snyting.
Idag på Tittut träffade mamma en annan liten pojke som heter Jason. Han hade varit på samma avdelning och råkat ut för samma sak. Sköterskorna hade satt "proben" så hårt så hårt på hans lilla, lilla tå och hade helt missat att byta plats på den. Precis som på mig.
Jason fick amputera sin tå.
:-(
Så idag hade Jason bara 1 stortå kvar. Fruktansvärt!
Tänk vilken tur jag har som har min älskade tå kvar.

1 kommentar:

miOmolly sa...

Den där jädrans proben, den sitter alltid så hårt tycker Mio oxå. JAg får gång på gång byta och ändra läge så att det inte ska bli tryck. Stackars små tår som far illa under preobens järnhand. Sköterskorna tänker säkert att på såna här så knubbiga bebisfötter måste vi da åt kardborrebandet extra hårt. Så jag håller med dig Frejis, hoppas din lilla tå kryade på sig. Kram från Lotta och Mio